Masterclass Effectief Leesonderwijs vormgeven, implementeren en borgen in je schoolorganisatie 26-27

Masterclass Effectief Leesonderwijs: Vormgeven, Implementeren en Borgen binnen uw Schoolorganisatie

 

Ook in 2026-2027 zal AWBR hoogstwaarschijnlijk de Masterclass Effectief Leesonderwijs verzorgen, waarmee scholen worden ondersteund in het opstellen of aanscherpen van hun leesbeleid en het verbeteren van hun leesonderwijs. Alle scholen kunnen deelnemen, en het programma behandelt de belangrijkste pijlers van effectief leesonderwijs: thematisch werken, woordenschat, begrijpend lezen, literatuuronderwijs en technisch lezen. Of je school nu net begint of al verder gevorderd is, het doel is om samen te kijken wat jullie leerlingen nodig hebben en waar er ruimte is voor verbetering in de aanpak, visie, methoden en werkwijzen. Dit onderwerp wordt ook regelmatig besproken in het taalnetwerk. 

 

Nu aanmelden

De trainers en data voor 2026/2027 moeten nog worden vastgelegd. De aanmelding dient door de directeur te worden gedaan, waarmee deze zich committeert aan de volgende voorwaarden:

  • Deelname met een kernteam van 3-5 collega’s, waaronder de leescoördinator, een expertleerkracht en de IB’er of directeur.
  • Het kernteam is aanwezig bij alle vijf de bijeenkomsten.
  • Er is tussentijds tijd nodig voor het uitvoeren van opdrachten, zoals het inventariseren van de huidige leesaanpak, het formuleren van de gewenste leesaanpak en het informeren van collega’s.

Achtergrondinformatie:

  • Doel: Effectief leesonderwijs implementeren en duurzaam verankeren binnen de schoolorganisatie.
  • Resultaat: Verdieping van kennis over effectief leesonderwijs, inzicht in de specifieke leesuitdagingen van je school, kennis van implementatieprocessen en tools voor het coachen en begeleiden van leerkrachten.
  • Opbrengst: Een concreet en duurzaam implementatieplan voor het verbeteren van het leesonderwijs op jouw school.
  • Deelname: Deelname is mogelijk met een kernteam van 3-5 personen, inclusief de leescoördinator, een expertleerkracht en de IB’er of directeur. 

Programma:

De masterclass bestaat uit vijf bijeenkomsten van 3,5 uur:

  1. Bijeenkomst 1: Inhoudelijke verkenning van effectief leesonderwijs.
  2. Bijeenkomst 2: Doelgericht en systematisch leesonderwijs verbeteren (met 0-meting en het opstellen van een ambitiekaart voor duurzaam verbeteren).
  3. Bijeenkomst 3: Het ontwerpen van een les Effectief leesonderwijs: praktische oefening.
  4. Bijeenkomst 4: Implementatie van effectief leesonderwijs: professionalisering, coaching en borging.
  5. Bijeenkomst 5: Terugkoppeling en presentatie van de plannen, inclusief feedback.

Materialen:

  • “Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs” & “Effectief leesonderwijs in de praktijk” van Heleen Buhrs.
  • Kwaliteitswaaier voor effectief onderwijs in begrijpend lezen.

 

Interesse? Neem contact op met de bovenschools expert Effectief Leesonderwijs Marike Andriessen via m.andriessen@vindplaats.amsterdam