Leesclub jeugdliteratuur 25-26
Activiteit onder begeleiding van Suzan van der Zijde (Academisch schoolopleider AWBR) of Wia Rijpkema (Docent Nederlands HvA Pabo), waarbij deelnemers met elkaar in gesprek gaan over het jeugdboek dat centraal staat in de betreffende bijeenkomst.
Een deel van de bijeenkomsten wordt opgebouwd aan de hand van de Vertel eens-aanpak van Aidan Chambers. Ook zullen ideeën voor boekpromotie worden gedeeld en uitgewisseld.
In Nederland zien we al langere tijd een dalende trend in de leesmotivatie van kinderen, met name vanaf de tweede helft van het basisonderwijs (Gubbels et al., 2017). Nederlandse leerlingen zeggen vooral te lezen omdat het moet, niet zozeer omdat ze er plezier aan beleven (Gubbels et al., 2019).
Leraren die kinderen weten te motiveren tot lezen zijn dus meer dan ooit nodig.
Uit: M. Kieft, R. van Steensel, W. Jongstra en J. van den Eijnden (2021). Literatuurstudie: Leraren als leesbevorderaars. Hogeschool KPZ & NRO.
Poster
Elke AWBR-school krijgt een poster met informatie over de tien recente jeugdboeken die dit schooljaar in de leesclub worden gelezen: van prentenboek tot informatief boek, van eerste leesboek tot jeugdroman. Collega’s kunnen de poster bekijken en QR-codes scannen om meer te lezen over de betreffende boeken.
Iedereen die mee wil doen met de AWBR-leesclub meldt zich aan via de Academie-website en vult via de link “keuze jeugdboeken” in welke 6 boeken je gaat lezen. De gekozen boeken worden bij de start van het schooljaar bezorgd en krijg je cadeau!
Datum: de poster wordt vanaf eind mei op de scholen geleverd.
Doel: leerkrachten kiezen elk voor zich aan welke 6 bijeenkomsten ze deelnemen en dus welke 6 boeken ze gaan lezen.
Leesclub
Activiteit onder begeleiding van Suzan van der Zijde (Academisch schoolopleider AWBR) of Wia Rijpkema (Docent Nederlands HvA Pabo), waarbij deelnemers met elkaar in gesprek gaan over het boek dat centraal staat in de betreffende bijeenkomst.
Een deel van de bijeenkomsten worden opgebouwd aan de hand van de Vertel eens-aanpak van Aidan Chambers. Ook zullen ideeën voor boekpromotie worden gedeeld en uitgewisseld.
Frequentie:
- maandelijks (totaal 10x), 1 uur per keer (7x online en 3x fysiek).
- Steeds staat één van de tien boeken centraal.
- Deelnemers kiezen 6 van de 10 boeken en participeren dus 6x.
Doel:
- het vergroten van de eigen leesmotivatie door het delen van leeservaringen met collega’s
- uitbreiden kennis van recente kinderliteratuur; beter in staat boeken aan te raden aan je leerlingen
Na deelname aan 6 bijeenkomsten van de leesclub hebben de deelnemers:
- kennis van recente, rijke kinderboeken
- ideeën voor boekpromotie in de eigen groep
- kennis van de vertel-eens-aanpak van Aidan Chambers
voorbereiding:
Voorafgaand aan elke leesclub bijeenkomst wordt het gekozen boek gelezen.
Inschrijving:
-
Schrijf je in via de knop 'ja, dit wil ik en
-
Noteer je naam, school en de data van de zes leesclubbijeenkomsten waar je aan deelneemt in het document Keuze jeugdboeken leesclub 2025-26 via onderstaande link:
Keuze jeugdboeken leesclub 2025-2026.xlsx