Laatste nieuws

Volg hier de nieuwsberichten van de AWBR academie.

Afstudeeronderzoek over sociaal emotioneel leren

15 april 2024
Uit student onderzoek is gebleken...


In de periode tot de zomervakantie zal ik in dit nieuwsitem af en toe aandacht besteden aan een onderzoek uitgevoerd door een van de LiO-studenten die bij AWBR stage loopt. Deze eerste keer (dit jaar) aandacht voor het afstudeeronderzoek over sociaal emotioneel leren van Melle Pinxten, uitgevoerd op de Meidoorn.


Lees verder

Intuïtie van leerkrachten

11 april 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Intuïtie van leerkrachten

Leerkrachten vertrouwen vaak op hun intuïtie. Hoe zij situaties aanvoelen, beïnvloedt sterk hoe zij leerlingen beoordelen, lessen aanpakken of adviezen geven. Maar hoe waardevol is deze intuïtie? En is intuïtie hetzelfde als buikgevoel? 


Lees verder

Rekenfeitjes

04 april 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Rekenfeitjes
Het vakgebied rekenen-wiskunde is enorm groot. Voor leraren kan het dan ook een uitdaging zijn om een goede rekenles te geven. Welke didactiek pas je in welke leerlijn toe? Wat zegt wetenschappelijk onderzoek eigenlijk over leren rekenen in de verschillende domeinen? 


Lees verder

Schermtijd beïnvloedt de taalomgeving – ook al bij de driejarigen

20 maart 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Schermtijd beïnvloedt de taalomgeving – ook al bij de driejarigen
Australië ligt misschien wel aan het andere einde van de wereldbol. De technologie heeft evengoed het dagelijkse leven veroverd, ook in gezinnen met jonge kinderen. Onlangs werd in 220 gezinnen gedurende een dag onderzocht hoe intensief het gebruik van schermen was (tussen 2019-2021, Brushe et al., 2023). 


Lees verder

Rekening houden met de cognitieve belasting

14 maart 2024
Uit onderzoek is gebleken…

Rekening houden met de cognitieve belastingAls we écht leren, is ons geheugen hard aan het werk. Het werkgeheugen krijgt nieuwe informatie binnen en probeert dit als kennis op te slaan. Dat werkgeheugen kan een beperkte hoeveelheid informatie aan en als dit te veel of complex is, raakt het werkgeheugen overbelast. Willen we dat onze leerlingen en studenten effectief leren, dan is het dus belangrijk om rekening te houden met hun cognitieve belasting. 


Lees verder

Stevige basis geeft kleuters gelijke kansen

06 maart 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Stevige basis geeft kleuters gelijke kansen
Het idee dat jonge kinderen anders leren dan oudere kinderen en dus ook ander onderwijs nodig hebben, is diepgeworteld. Maar er zijn geen aanwijzingen voor (Van Koeven en Smits, 2016). Kleuters directe instructie geven of een kennisrijk curriculum aanbieden, is voor veel leraren dan ook een brug te ver. Toch is er overweldigend bewijs dat het van jongs af aan kennisrijk onderwijs aanbieden kansenongelijkheid tegengaat (Grissmer e.a., 2023). 


Lees verder

Promotieonderzoek naar zelfoverschatting van kinderen

28 februari 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Promotieonderzoek naar zelfoverschatting van kinderen
Jonge kinderen hebben de neiging om hun vaardigheden, begrip, en kennis te overschatten. 


Lees verder

Hoe automatiseer ik de tafels van vermenigvuldiging?

09 februari 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Hoe automatiseer ik de tafels van vermenigvuldiging?

Basisschoolleerlingen die de tafels van vermenigvuldiging opdreunen: volgens onderzoek van de Open Universiteit kan dat effectiever. Kinderen blijken ze namelijk beter te onthouden met een andere methode. 


Lees verder

Account aanmaken

05 februari 2024
Hoe maak ik een account aan bij de academie website? 
Lees verder

Selectief mutisme

30 januari 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Deze week aandacht voor Selectief Mutisme n.a.v. een kort animatiefilmpje wat net is gemaakt. Kort maar krachtig: https://t.co/E4zHeOgrGP 


Lees verder

2Doc: Utopie van Sofie

12 december 2023
One to watch:

Onderwijsspecialist Sofie start een klas op om hoogbegaafde kinderen onderwijs te bieden op hun eigen niveau. Voor de problemen waar zij tegenaan lopen is weinig aandacht in het schoolsysteem. Maar lukt het Sofie om de weerstand tegen haar manier van werken te overwinnen? In Breda start Explora, een speciale klas voor hoogbegaafde kinderen, opgezet door Sofie in opdracht van twee scholen. Ze is specialist in hoogbegaafdheid bij kinderen en merkt dat deze groep vaak niet wordt herkend, terwijl ze dezelfde problemen hebben als kinderen die het onderwijsniveau niet aankunnen, zoals uitval, verveling en depressie.

 

2Doc | NPO Start


Lees verder

PISA onderzoek 2022

07 december 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Dinsdag zijn de resultaten van het internationale trendonderzoek PISA bekend gemaakt: "Prestaties Nederlandse 15-jarigen drastisch gedaald". Voor de infographic en om het rapport te downloaden: https://www.pisa-nederland.nl/resultaten2022/ 


Lees verder

6 motiverende breinprincipes

23 november 2023
Uit onderzoek is gebleken…


6 motiverende breinprincipes

"Motivatie is een erg belangrijk aspect van het leren. Een goede motivatie kan het leren versterken evenals dat een minder goede motivatie het leren kan doen afnemen. Tegelijkertijd is het ook een erg complex aspect. Het is niet voor niets één van de meest onderzochte onderwerpen binnen het onderwijs. Hoe zorg je nu voor een goede motivatie in en rondom je lessen? 


Lees verder

Versterken van technisch lezen voor betere leesresultaten

17 november 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Versterken van technisch lezen voor betere leesresultaten
Vijf bewezen effectieve en praktische handvatten voor op school


In dit artikel staan handige tips om het technisch leesonderwijs te verbeteren. "Wat maakt technisch leesonderwijs sterk? We bespreken vijf belangrijke punten in dit artikel. De eerste vier zijn voor in de klas en de vijfde voor de hele school. We leggen uit waarom deze punten belangrijk zijn, op welk onderzoek ze zijn gebaseerd en hoe je ze in de praktijk brengt.” https://stichting-leerkracht.nl/kennisbank/versterken-van-technisch-lezen-voor-betere-leesresultaten/


Lees verder

Dual coding werkt...

09 november 2023
Uit onderzoek is gebleken…


… dat dual coding werkt!
In haar nieuwe JSW blog legt juf Naomi Smits uit hoe ze dit principe toepast in groep 8 tijdens haar geschiedenisles over rendierjagers. https://www.jsw.nl/opinie/woord-en-beeld/ Dit blog is ook te lezen in de JSW zelf (nr 3 - november 2023), die hoop ik in elke lerarenkamer te vinden is! 


Lees verder

Wat toetst de eindtoets in het basisonderwijs eigenlijk?

09 november 2023
AWBR studiedag kansengelijkheidDinsdag op de AWBR studiedag was ik bij de lezing van toetsexpert en toetsontwikkelaar Karen Heij. Een super interessante en belangrijke lezing voor iedereen die in het onderwijs werkt. Als je de lezing gemist hebt kun je deze recent opgenomen podcast beluisteren: Wat toetst de eindtoets in het basisonderwijs eigenlijk?
Lees verder

Spelbegeleiding

02 november 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Iedere maand deelt de jonge kind specialist van Expertis een handig overzicht met leestips mbt het jonge kind. Deze maand gaan de artikelen over spelbegeleiding.


Lees verder

Gratis toegang tot wetenschappelijke literatuur

01 november 2023
De komende drie jaar kunnen onderwijsprofessionals in het po, vo en mbo gratis gebruik blijven maken van EBSCO Education Source: een database met wetenschappelijke artikelen over onderwijsonderzoek.
Lees verder

Vijf aanpakken om studenten aan het studeren te krijgen

19 oktober 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Vijf aanpakken om studenten aan het studeren te krijgenInteressante blog voor leerkrachten van àlle groepen, specifiek bovenbouwleerkrachten:


Lees verder

Wat zijn de grootste mythes over leren?

28 september 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Wat zijn de grootste mythes over leren? 'In de 21ste eeuw is feitenkennis niet meer nodig’. ‘De rechterhersenhelft is creatief, de linker analytisch’. ‘Met de juiste mindset kan je alles leren’. Ze klinken geloofwaardig, maar geen van deze frasen is wetenschappelijk onderbouwd. Toch zingen ze al jarenlang rond in boeken en beleid en worden er zelfs scholen voor opgericht. Waarom steken deze ontkrachte ideeën steeds opnieuw de kop op? 


Lees verder

Waarom leren niet leuk is

21 september 2023
Uit onderzoek is gebleken...

 

Goed nieuws:

Een van de beste onderwijswetenschappelijke boeken die ik de laatste jaren heb gelezen is vertaald in het Nederlands!

“Een basiswerk voor iedereen die zich bezighoudt met de vertaling van wetenschap naar onderwijspraktijk”.


Lees verder

Meertalige leerlingen ondersteunen met behulp van hun thuistaal

14 september 2023
Uit onderzoek is gebleken…


In dit blog pleit Lidy Peters ervoor de term NT2 in relatie tot leerlingen af te schaffen, in het onderwijs op een andere manier om te gaan met hun meertaligheid en thuistalen op een actieve manier in te zetten in dienst van het leerproces van de leerling. Lidy Peters is docent meertaligheid en auteur van Talen die de school in komen, kansen voor een multidiverse basisschool (2021).https://researched.eu/2023/09/07/blog-van-de-maand-nr-2-lidy-peters/?mc_cid=c1380e80e4&mc_eid=a0b3a68027


Lees verder

Stel jouw onderwijs- of jeugdvraag!

05 september 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Ook in dit nieuwe schooljaar zal ik relevant onderwijsonderzoek met jullie delen via dit item in de AWBR nieuwsbrief. Dit schooljaar start ik echter met een oproep: 
Stel jouw onderwijs- of jeugdvraag:
Waar loop je tegenaan in je dagelijkse praktijk? Waar twijfel je over? 
Benieuwd hoe je dit het beste kan aanpakken? Stel je vraag aan de Kennisrotonde!


Lees verder

Podcast 'Buiten de krijtlijnen'

17 juli 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Qua onderwijsonderzoek is het blijkbaar komkommertijd want ik kom weinig interessants tegen deze laatste paar weken. Vandaar dat ik de laatste twee weken geen bijdrage had voor de nieuwsbrief :(
Afgelopen week zag ik dit ‘oudje' voorbij komen,: een podcast van “Buiten de krijtlijnen”. #11| Tim Surma met een stoomcursus cognitieve psychologie. Hele fijne podcast!https://podcastluisteren.nl/pod/Buiten-de-krijtlijnen(Scroll naar beneden op deze website of zoek ‘m op via Spotify of YouTube)


Lees verder

Misvattingen over meertaligheid

23 juni 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Uit onderzoek is inmiddels bekend dat het waarderen en actief benutten van de meertalige achtergronden van kinderen een positief effect kan hebben op hun welbevinden, hun zelfvertrouwen en zelfs op hun leerprestaties. Als leerlingen een nieuwe taal leren, bouwen ze voort op de talen die ze al kennen. Bijvoorbeeld door woorddelen of klanken met elkaar te vergelijken of een betekenis te raden. ‘De thuistaal moeten we daarom juist een plek geven in de klas’. Lees meer over hoe je dat als leerkracht kunt doen: https://didactiefonline.nl/blog/vriend-en-vijand/kansen-op-de-taalvriendelijke-school


Lees verder

Leesclub jeugdliteratuur 23-24

15 juni 2023
Uit onderzoek is gebleken…


In Nederland zien we al langere tijd een dalende trend in de leesmotivatie van kinderen, met name vanaf de tweede helft van het basisonderwijs (Gubbels et al., 2017). Nederlandse leerlingen zeggen vooral te lezen omdat het moet, niet zozeer omdat ze er plezier aan beleven (Gubbels et al., 2019). Leraren die kinderen weten te motiveren tot lezen zijn dus meer dan ooit nodig. Uit: M. Kieft, R. van Steensel, W. Jongstra en J. van den Eijnden (2021). Literatuurstudie: Leraren als leesbevorderaars. Hogeschool KPZ & NRO.


Lees verder

Leerstijlen: feit of fabel?

01 juni 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Leerstijlen: feit of fabel? Onthoudt de ene leerling de geschiedenisles beter via een podcast, de andere via geschreven tekst of een museumbezoek? En ontwikkel je daarvoor beter aparte lessen? 


Lees verder

Huppelend rekenen

24 mei 2023
Uit onderzoek is gebleken…


De combinatie van bewegen en leren klinkt ongelooflijk aantrekkelijk. Maar leidt het ook tot betere leerprestaties bij leerlingen?


Lees verder

5 april, Het Amsterdamse Lerarencafé: Welzijn van de leerling

20 maart 2023
De cirkel van invloed bevat dingen waar je echt een verschil kunt maken. Waar je door middel van jouw acties verandering teweeg kunt brengen. Hoe groter jouw cirkel van invloed, des te meer jij je leven kunt sturen zoals je wilt. Hoeveel invloed hebben docenten op de school, de klas of de individuele leerling? En welke invloed heeft dit op de maatschappij? Hoe kunnen docenten kwetsbaarheden die leerlingen oplopen, omzetten in kracht? Hoe maken ze kinderen bewust van waar zij wel invloed op hebben en waarop niet? Hoe kunnen ze kwetsbaar zijn, zonder kwetsbaar te worden?

 

Een avond over het thema welzijn van de leerling en jezelf als docent.

 

5 april, 19.00 uur, Pakhuis de Zwijger. 

Meer informatie en aamelden: Het Amsterdamse Lerarencafé : Welzijn van de leerling - Pakhuis de Zwijger

 


Lees verder

Drie keer is scheeprecht als het om leren gaat

22 februari 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Regelmatig hoor ik iemand zeggen dat “iedere leerling anders leert” of iets wat daar op neerkomt. Uit onderzoek van o.a. Graham Nuthall blijkt echter dat dit niet klopt. Iedereen leert min of meer op dezelfde manier.


Lees verder

Webinar begrijpend lezen

26 oktober 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Het begrijpend leesniveau van Nederlandse leerlingen daalt hard. Wat kunnen we doen om het tij te keren? In dit webinar geven hoogleraar Eliane Segers (UT) en leerkracht en leesexpert Heleen Bührs (Alan Turingschool) je inzichten uit wetenschap en praktijk. Vol concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt op je eigen school! https://didactiefonline.nl/video/webinar-diep-lezen


Lees verder

Podcast Klassewerkplek met Rutger Slok

06 oktober 2022
Uit onderzoek is gebleken…


In deze aflevering aandacht voor een podcast met een een AWBR-schoolleider!
Is er een verband tussen het werkgeluk van leerkrachten en de onderwijskwaliteit van een school? En hoe werkt dat in de brandhaard van het lerarentekort, in hartje Amsterdam? Eva Naaijkens en Martin Bootsma van de Alan Turingschool vertellen over hoe zij werken aan het vakmanschap van de leerkracht én daarmee al drie jaar op rij het hoogste werkgeluk van Nederland organiseren. Rutger Slok is schoolleider van de Leonardo da Vincischool, en ook daar al twee jaar een groot werkgeluk. https://app.springcast.fm/16773/werkgeluk-en-onderwijskwaliteit
Lees verder

A never ending story

03 oktober 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Deze week is de Week Tegen Pesten, dus toen ik een nieuw blog van Anton Horeweg over dit onderwerp voorbij zag komen op social media leek me dat een goede tip voor deze week. Anton Horeweg is leerkracht groep 8 en o.a. auteur van www.gedragsproblemenindeklas.nl. Hij schrijft in zijn (korte) blog Een never ending story die moet en kan eindigen: "Er is veel onderzoek naar pesten gedaan waaruit blijkt dat pesten niet vanzelf stopt."
https://pestpectief.nl/2022/09/27/a-never-ending-story/
Lees verder

Wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert

12 september 2022
Uit onderzoek is gebleken…


… wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert (bouwsteen 1 - activeer voorkennis).
Ook dit schooljaar zal ik jullie proberen te inspireren met  interessante en relevante blogs/artikelen/podcasts rondom onderwijsonderzoek. Zo kom je meer te weten over wat zou kunnen werken in jouw onderwijspraktijk en word je geïnspireerd om na te denken over hoe je dat kunt gebruiken om je onderwijspraktijk vorm te geven.
Lees verder

Podcast over 'bewust lesgeven'

17 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Omdat dit alweer de 20e editie is van dit nieuwsitem heb ik vandaag een podcast voor jullie over de belangrijkste reden om te starten met dit item: het bevorderen van evidence informed lesgeven.
Lees verder

In een prentenboek zit wiskunde!

12 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken


Bij het voorlezen van een prentenboek denk je toch in eerste instantie aan het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen. Deze twee onderzoekers hebben onderzocht hoe je met voorlezen uit prentenboeken wiskundige vaardigheden kan stimuleren.
Lees verder

Ondersteunt een fysieke activiteit het leren?

03 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken…


… dat beweging onder andere belangrijk is voor je fysieke ontwikkeling. Maar is er ook bewijs uit onderzoek dat het doen van een fysieke activiteit het leren ondersteunt? Luister deze kort maar krachtige podcast (10 min) over bewegend leren voor het antwoord op deze vraag: https://open.spotify.com/episode/5M5rcDaJthPIiLk2WTEvVF


Lees verder

Tien instructieprincipes

10 februari 2022
Uit onderzoek is gebleken…

 

In deze aflevering van dit nieuwsitem aandacht voor een blog over de tien instructieprincipes van Rosenshine geschreven door Eva Elbertse. 
"Als leerkracht heb jij de ‘sleutelpositie’ in het leren van jouw leerlingen. Maar hoe ondersteun jij als leraar de leerlingen effectief in hun leerproces?" 
Lees verder

Leer ze rekenen

06 februari 2022
Uit onderzoek is gebleken...

 

Over hoe je rekenen het best kunt onderwijzen, bestaat in Nederland al jaren discussie. Leer ze rekenen gaat voorbij aan deze strijd, en kijkt wat decennia aan onderzoek ons vertellen over hoe kinderen leren rekenen en wat goed rekenonderwijs is. Dat staat los van de vraag of je nu meer traditioneel georiënteerd bent of meer realistisch. De artikelen in dit boek zijn onomstreden en zullen leraren en leerlingen verder helpen.
Lees verder

Terugkijken webinar: 'Eerlijke leerkansen voor alle kinderen'

14 oktober 2021
Webinarserie ‘Het lerende kind’ – Inzichten vanuit de wetenschap, toegepast in de praktijk

 

Wil je het webinar van Sarah Bergsen graag terugkijken en/of delen met je collega's? Klik dan op onderstaande link. In het webinar gaat Sarah in op Vijf principes voor eerlijke leerkansen in het klaslokaal. Samen met handige voorbeelden, om deze direct toe te passen in de praktijk, kun jij hierna al je leerlingen eerlijke leerkansen aanbieden tijdens de les.

 

Bekijk hier het webinar >>
Lees verder

Onderwijsprofessionals en onderzoekers ontwikkelen leidraden gelijke kansen

13 oktober 2021

Hoe kun je er als leraar voor zorgen dat alle leerlingen de gestelde doelen halen? En hoe kunnen de verwachtingen van de leraar van invloed zijn op de leerprestaties van leerlingen? De antwoorden op deze vragen zijn te vinden in de Leidraden. Deze publicaties zijn ontwikkeld door onderwijsprofessionals en onderzoekers en zijn vanaf nu beschikbaar.


Lees verder

Lucht je hart

25 januari 2021

In deze tijd van de alsmaar voortdurende Coronacrisis, bovenop het lerarentekort, kan het je soms allemaal wat teveel worden. Dan vind je het misschien fijn om even je hart te luchten bij iemand. Iemand van buiten je school, die je in een kort gesprek van een half uur in vertrouwen kunt nemen.  

 

Wij, de AWBR onderwijsconsulenten, willen graag helpen en hebben daarom het initiatief genomen tot het aanbieden van een "Lucht-je-hart-gesprek" aan de medewerkers van AWBR.


Lees verder

Vragen, complimenten, klachten of een foutje gezien?

21 december 2020
Heb je vragen, complimenten, klachten of heb je een foutje gezien? Mail de AWBR academie. We zijn je dankbaar! 
Lees verder