Rekenproblemen of dyscalculie? 22-23

Rekenproblemen en dyscalculie krijgen steeds meer aandacht in het onderwijs. Het niet kunnen automatiseren van de tafels, moeite hebben met het lezen en uitspreken van getallen en cijfers, niet komen tot efficiënte oplossingsstrategieën en talige opgaven niet kunnen uitrekenen zijn enkele kenmerken van rekenproblemen. Maar wanneer is er sprake van ‘slechts’ een rekenprobleem, wanneer spreekt men over dyscalculie en hoe ga je als leerkracht hiermee om in de praktijk?  

 

Werkvorm

Onderling kennis en ervaring uitwisselen, concrete handelingstips voor in de klas bespreken, aangevuld met de laatste inzichten uit de wetenschap.

 

Achtergrond netwerkbegeleider: Linda de Graaff

Functie: zelfstandige rekenspecialist.

Opleiding: Master Educational Needs rekenen/dyscalculie specialist en daarnaast de Pabo.

Ervaring: de afgelopen 5 jaar heb ik mij gericht op het rekenonderwijs:

van het ontwikkelen van kleuter Cito-toetsen tot het maken van een rekencurriculum voor de Kopklas Amsterdam, van het begeleiden van Tutoren bij The Bridge Learning Interventions tot remedial teacher rekenen op verschillende basisscholen, van het ontwikkelen van rekenmaterialen ten behoeve van het automatiseren van basisvaardigheden tot het ondersteunen en enthousiasmeren van leerkrachten op het gebied van rekenen.  

 

Inhoud bijeenkomsten

1e bijeenkomst; maandag 31 oktober van 16.00 - 17.00 uur 

-kennismaking.

-ervaringen en kennis m.b.t het onderwerp delen.

-behoeftes omtrent het onderwerp inventariseren.

-eventueel enige theorie/achtergrond informatie delen.

-inhoud van bijeenkomst 2 en 3 bepalen.

 

2e bijeenkomst; maandag 14 november van 15.30 - 17.00 uur 

3e bijeenkomst; maandag 28 november van 15.30 - 17.00 uur 

 

Heb je wel interesse, maar zijn de data niet haalbaar voor jou, neem dan contact op met Saskia Dekker (s.dekker@awbr.nl) zodat je op een wachtlijst wordt geplaatst voor het eventuele vervolg en/of als het aanbod herhaald wordt.

 

Tijdsinvestering

4 uur (exclusief voorbereiding en reistijd)

 

Voorbereiding 

Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst: invullen van een Quick scan (5 min)

Casus inbrengen of behoefte omtrent ernstige rekenproblemen en of dyscalculie in de klas aangeven.

 

Doelgroep 

Leerkrachten met leerlingen met ernstige rekenproblemen of waarbij dyscalculie is gediagnostiseerd en zich soms handelingsverlegen voelen en meer kennis over begeleiding aan deze leerlingen op willen opdoen.