Taakspel 23-24

Doel 

Wat levert het op?

Taakgerichtheid, een positieve sfeer en een vermindering van regel overtredend gedrag in de klas.

 

Kijk voor ervaringen van leerkrachten met Taakspel op: 

Filmpjes - Interview leerkracht - Taakspel

 

Inhoud
De invoering van Taakspel verloopt in drie fasen, van ieder ongeveer drie maanden. Bij iedere fase hoort een training en er zijn klassenconsultaties door een gecertificeerde schoolbegeleider.  

  • September: invoeringsfase. Het spel wordt geïntroduceerd bij je leerlingen, met behulp van uitgewerkte introductielessen. Vervolgens wordt het spel drie keer per week gespeeld met een geleidelijk opbouwende speeltijd.
  • Januari: uitbreidingsfase: Taakspel wordt steeds langer en in verschillende onderwijssituaties gespeeld. 
  • April: generalisatiefase: je leert hoe je de effecten van Taakspel in stand houdt, ook wanneer Taakspel niet wordt gespeeld. 

 

Voorbereiding

Geen voorbereiding voor de eerste bijeenkomst. Tussen de bijeenkomsten in speel je 3 keer per week Taakspel in je groep. 

 

Tijdsinvestering

3 bijeenkomsten in een schooljaar en 9-10 consultaties in de klas van 20 minuten en een nagesprek van 20 minuten na elke consultatie.

 

Doelgroep

  • Geschikt voor iedereen die op zoek is naar manieren om een positieve controle op gedrag te bewerkstelligen.
  • Leerkrachten groep 1 t/m 8  

 

Voorwaarden voor deelname

Om deel te nemen aan de training moet je:

  • in het bezit zijn van een pabo-diploma;
  • minimaal 3 dagen voor dezelfde klas staan; 
  • een korte telefonische intake doen met een van de trainers. Er wordt hiervoor contact met je opgenomen na inschrijving.