Taakspel 23-24
Doel Wat levert het op?
Taakgerichtheid, een positieve sfeer en een vermindering van regel overtredend gedrag in de klas.
Kijk voor ervaringen van leerkrachten met Taakspel op:
Filmpjes - Interview leerkracht - Taakspel
Inhoud
De invoering van Taakspel verloopt in drie fasen, van ieder ongeveer drie maanden. Bij iedere fase hoort een training en er zijn klassenconsultaties door een gecertificeerde schoolbegeleider.
- September: invoeringsfase. Het spel wordt geïntroduceerd bij je leerlingen, met behulp van uitgewerkte introductielessen. Vervolgens wordt het spel drie keer per week gespeeld met een geleidelijk opbouwende speeltijd.
- Januari: uitbreidingsfase: Taakspel wordt steeds langer en in verschillende onderwijssituaties gespeeld.
- April: generalisatiefase: je leert hoe je de effecten van Taakspel in stand houdt, ook wanneer Taakspel niet wordt gespeeld.
Voorbereiding
Geen voorbereiding voor de eerste bijeenkomst. Tussen de bijeenkomsten in speel je 3 keer per week Taakspel in je groep.
Tijdsinvestering
3 bijeenkomsten in een schooljaar en 9-10 consultaties in de klas van 20 minuten en een nagesprek van 20 minuten na elke consultatie.
Doelgroep
- Geschikt voor iedereen die op zoek is naar manieren om een positieve controle op gedrag te bewerkstelligen.
- Leerkrachten groep 1 t/m 8
Voorwaarden voor deelname
Om deel te nemen aan de training moet je:
- in het bezit zijn van een pabo-diploma;
- minimaal 3 dagen voor dezelfde klas staan;
- een korte telefonische intake doen met een van de trainers. Er wordt hiervoor contact met je opgenomen na inschrijving.