Meisjes in de klas 24-25

Leerkrachten met meiden in de klas weten er vaak alles van: meiden kunnen het elkaar niet altijd makkelijk maken en ruzies tussen meiden zijn niet altijd even goed zichtbaar en oplosbaar. Tussen meiden lijken andere wetten te gelden dan tussen jongens. Bij jongens wordt de hiërarchie vaak bepaald door fysieke prestaties, bij meiden gaat het er om wie het aardigst gevonden wordt, dan ben je veilig. Dit is veel lastiger vast te stellen en daardoor zie je bij meiden vaker het manipuleren, roddelen, buiten sluiten en clubjes vormen. In de klas zie je ook terug dat jongens graag experimenteren en meiden graag opdrachten uit voeren en regelmatig bevestiging vragen. Jongens en meiden vragen op sociaal-emotioneel en op cognitief gebied een andere aanpak in de klas, maar gelukkig is er ook overlap! Deze workshop geeft inzicht in het ontstaan van specifiek jongens- meidengedrag en biedt handvatten om beiden zo goed mogelijk te begeleiden op zowel sociaal-emotioneel gebied als op cognitief gebied.