Korte lontjes en machogedrag 24-25

Herkent u dit type gedrag bij leerlingen of hun ouders?
  • Ze kunnen het slecht verdragen als je kritiek op ze hebt.
  • Ze zeggen zelden echt ‘sorry’ of ‘het spijt me’.
  • Ze zeggen vaak dat je ‘altijd mij’ moet hebben.
  • Als je ze even aanraakt, is het alsof je ze geslagen hebt.
  • Ze doen soms alsof ik hun vriendje ben.
  • Ouders die dwingend eisen stellen alsof zij de baas zijn op school.
  • Ouders die blind achter hun kind staan.

 

Hans Kaldenbach, auteur van verschillende boeken als 'korte lontjes' en 'begrijpen en begrenzen' komt met een acteur. We laten het lastige gedrag concreet zien. We spelen het. Iedereen mag alles inbrengen. Niemand hoeft mee te doen.

 

De grote lijn in de bijeenkomst: Het gezag is van verticaal veel meer horizontaal geworden. Docenten en OOP hebben een ‘verticale taak’. Dat heeft twee grote consequenties:

*Je hebt veel meer samenwerking nodig: judo

*Je hebt een andere vorm van begrenzing nodig: karate

 

We spelen allerlei situaties en koppelen daar kleine theorietjes aan vast. Je kunt het de volgende dag al meteen gebruiken.

 

Doel

  • Effectiever omgaan met korte lontjes
  • Begrijpen van gedrag, niet er begrip voor krijgen


Theorie

Tijdens de bijeenkomst worden praktijkvoorbeelden voorzien van theoretische onderbouwing. 

 

Doelgroep

Iedereen 

 

Let op! 

De begintijd van de workshop is nog niet definitief! De workshop begint mogelijk om 12.30 of 13.00 uur. Ongeveer een week van tevoren wordt de starttijd definitief bekendgemaakt.