Een goede start van het schooljaar 24-25

Dé workshop voor startende leerkrachten voor een succesvolle en effectieve start van het nieuwe schooljaar’.

 

In de workshop ‘Een goede start van het schooljaar’ worden de volgende onderwerpen op een praktische manier behandeld:

 

•   Effectieve relatie tussen leerkracht en leerling: het is belangrijk om vanaf de eerste minuut van het schooljaar de leiding te nemen in de groep. Op deze manier creëer je veiligheid en vanuit de veiligheid kan er verbinding ontstaan tussen de leerkracht en leerlingen en leerlingen onderling. Voor leerkrachten is het vaak zoeken naar de balans tussen aardig gevonden willen worden en duidelijk zijn. In deze workshop gaan we juist met elkaar op zoek naar deze balans.

 

•   Eigen mentale houding: een leerkracht dient zich bewust te zijn van de eigen ‘mentale houding’. Welke leerkracht wil je graag zijn en op welke manier kun je dit vorm geven? Wat is je eigen leiderschapsstijl en hoe vertaal je dit naar het dagelijks handelen? 

 

•   Het voorkomen van orde verstorend gedrag: dit is een belangrijk onderdeel van goed kalssenmanagement. Denkend aan binnenkomst in de ochtend, leswisselingen, binnenkomst na de pauze, buitenspelen en het naar de wc gaan zijn momenten waarop het onrustig kan zijn in de groep, er is ‘gedoe’. Op welke wijze kun je ‘gedoe’ zoveel mogelijk voorkomen? Dit brengen wij deze workshop heel concreet in beeld en zoeken naar manieren om dit zo goed mogelijk te structureren. 

 

•   Regels en routines: deze zijn nodig om voorspelbaar te zijn in de klas. Regels en routines geven houvast, maar dat gebeurt alleen als er actief wordt gewerkt aan de naleving ervan. Consequent zijn is belangrijk, maar het is nog veel belangrijker om goed gedrag te zien en juist dit te benadrukken! Het uitspreken van gedragsverwachtingen is hierbij heel belangrijk. Wat zijn dan de gedragsverwachtingen? 

 

•   Inrichting van het lokaal: de inrichting van het lokaal kan medebepalend zijn voor sfeer en het voorkomen van ‘gedoe’ in de klas. Belangrijk om je hier als leerkracht bewust van te zijn en te streven naar een zo goed mogelijk klimaat voor de kinderen en jou zelf. 

 

Doelgroep

Startende leerkrachten met 0 - 1 jaar werkervaring