Uit student onderzoek is gebleken...
In de periode tot de zomervakantie zal ik in dit nieuwsitem af en toe aandacht besteden aan een onderzoek uitgevoerd door een van de LiO-studenten die bij AWBR stage loopt. Deze eerste keer (dit jaar) aandacht voor het afstudeeronderzoek over sociaal emotioneel leren van Melle Pinxten, uitgevoerd op de Meidoorn.
Als belangrijkste aanleiding voor zijn onderzoek benoemt Melle het gesprek, onder leerkrachten op de Meidoorn, dat ontstond bij de start van dit schooljaar. Tijdens de startvergadering werd gesproken over de gouden weken en uit het gesprek wat ontstond werd het Melle duidelijk dat leerkrachten het een belangrijk onderwerp vonden maar dat er ook verwarring was over hoe je die gouden weken vormgeeft.
Voor Melle een aanleiding om hier eens helemaal in te duiken. Al snel kwam hij uit bij Kees van Overveld en zijn visie op sociaal emotioneel leren (zie de leestip hieronder). Volgens deze visie bestaat sociaal emotioneel leren uit vijf competenties: Besef van jezelf, Zelfmanagement, Besef van de ander, Relaties met anderen en Keuzes maken. Het is de bedoeling dat je gedurende de basisschool periode als leerkracht werkt aan alle vijf de competenties.
De onderzoeksvraag is geworden: Hoe is het sociaal emotioneel leren vormgegeven in de tussen- en bovenbouw van de Meidoorn?
Na een gesprek met de directie heeft Melle zes leerkrachten van de tussen- en bovenbouw geïnterviewd om erachter te komen wat er al gedaan wordt qua sociaal emotioneel leren, wat de ervaring van leerkrachten hiermee is en wat hun wensen zijn. Vervolgens heeft hij een enquête afgenomen onder de leerlingen met vragen als: “Mag je vaak samenwerken?” en “Hebben jullie het in de klas weleens over emoties?”.
Melle is zijn onderzoek nu aan het afronden en geeft aan dat een van de aanbevelingen zal gaan over het belang van het delen en leren van elkaar, zodat je als team van elkaar weet wat je belangrijk vindt en de neuzen dezelfde kant op wijzen.
Melle wil de resultaten graag delen met zijn collega’s op de Meidoorn, bijvoorbeeld in de opstartweek van het nieuwe schooljaar ter voorbereiding op de gouden weken.
Nieuwsgierig geworden? Leestip:
- K. van Overveld (2017). SEL: sociaal emotioneel leren als basis. Huizen: Uitgeverij Pica. - Dit boek is aanwezig op het AWBR-kantoor, als je het wil lenen kun je me mailen dan zorg ik dat het bij jou terecht komt -.
- De aanbevelingen van het onderzoek zullen uiterlijk eind juni te vinden zijn op:
https://academie.awbr.nl/nieuws.
Vriendelijke groet,
Suzan van der Zijde