Laatste nieuws

Volg hier de nieuwsberichten van de AWBR academie.

6 motiverende breinprincipes

07 november 2024
Uit onderzoek is gebleken...

 

 


Lees verder

Boekentip: vakmanschap in onderwijs

25 september 2024
Uit onderzoek is gebleken…


De leraar: vakmanschap in onderwijs. Meer dan 20 bijdragen over didactiek, klassenmanagement en curriculum. 


Lees verder

Meertaligheid

05 september 2024
Uit onderzoek is gebleken…

 

Meertaligheid

Veel kinderen in Nederland groeien meertalig op. Wereldwijd is het heel normaal om met meerdere talen op te groeien. Er zijn echter nog veel mythes over meertalig opgroeien.


Lees verder

Bouwsteen 1 voor effectieve didactiek

29 augustus 2024
Uit onderzoek is gebleken…


… wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert (bouwsteen 1 - activeer voorkennis).
Ook dit schooljaar zal ik jullie proberen te inspireren met interessante en relevante blogs/artikelen/podcasts rondom onderwijsonderzoek. Zo kom je meer te weten over wat zou kunnen werken in jouw onderwijspraktijk en word je geïnspireerd om na te denken over hoe je dat kunt gebruiken om je onderwijspraktijk vorm te geven.


Lees verder

Leesmotivatie

01 juli 2024
Uit student onderzoek is gebleken...


Voor haar afstudeeronderzoek aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (academische opleiding tot leerkracht PO) van de Vrije Universiteit heeft student Meike van Dijk aan AWBR school OBS de Multatuli onderzoek gedaan naar leesplezier en leesmotivatie. De Multatulischool had al langer de wens om het leesonderwijs te onderzoeken. 


Lees verder

Meertaligheid en advies

25 juni 2024
Uit student onderzoek is gebleken...

 

Aanleiding:
India Groothedde is werkzaam op OBS Multatuli. Deze school heeft een hoog aandeel meertalige leerlingen. Als tweedejaars masterstudent in de Educatieve Master Primair Onderwijs liep India haar afstudeerstage in groep 8. De diversiteit in talen en culturen onder de leerlingen wekte haar interesse. Ze besloot te onderzoeken welke invloed deze meertaligheid heeft op de doorstroomadviezen die in groep 8 gegeven worden. Hierbij heeft zij zich gericht op de houdingen en attitudes van leerkrachten en intern begeleiders ten aanzien van meertaligheid en de rol die dit speelt bij het geven van het advies.


Lees verder

Podcast Denklabjuffen

25 juni 2024

Lees verder

Filmtip: Ezra

21 juni 2024
Nu in de bioscoop: 

Wanneer stand-upcomedian Max geconfronteerd wordt met een belangrijke beslissing over de toekomst van zijn autistische zoon Ezra, besluit hij hem mee op roadtrip te nemen van New York naar Los Angeles.


Lees verder

Onderzoek: leerkrachtverwachtingen

13 juni 2024
Uit student onderzoek is gebleken...


Dit keer aandacht voor het bacheloronderzoek van Lieve van Beek (UPvA). Zij heeft haar onderzoek over leerkrachtverwachtingen uitgevoerd op de Joop & Willy Westerweelschool in opdracht van het bovenschools leerteam Kansengelijkheid. Lieve is nog bezig met het afronden van haar onderzoek, hier alvast een voorproefje van haar resultaten:


Lees verder

ONA

06 juni 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Onderwijskennis Netwerk Amsterdam biedt een kennisinfrastructuur om het Amsterdamse basisonderwijs blijvend te verbeteren. Dit doen we samen met Amsterdamse leraren, schoolleiders, schoolbestuurders en andere onderwijsprofessionals. Ondersteund door onderzoekers en experts van diverse kennispartners. Evidence-informed werken is het uitgangspunt.https://ona.amsterdam/over-ona/


Lees verder

Studentonderzoek: samenwerking met ouders op de Spaarndammerhout

29 mei 2024
Uit student onderzoek is gebleken...


In deze aflevering van dit nieuwsitem aandacht voor het LiO-onderzoek van Rolien Pigeaud over de samenwerking tussen school en ouders, zij heeft haar LiO-stage gelopen op de Spaarndammerhout. Haar hoofdvraag was: Op welke wijze wordt de samenwerking met ouders vormgegeven in groep 1-2 van de Spaarndammerhout?


Lees verder

Account aanmaken

21 mei 2024
Hoe maak ik een account aan bij de academie website? 
Lees verder

Teacher Tapp

16 mei 2024
Uit onderzoek is gebleken…


Dit keer geen verwijzing naar een interessant onderzoek maar een manier om zelf deel uit te maken van onderzoek onder leraren.


Via de app Teacher Tapp kan iedereen werkzaam in het primair, voortgezet, of middelbaar beroepsonderwijs dagelijks drie meerkeuzevragen beantwoorden die aansluiten bij de dagelijkse praktijk of de actualiteit. Meer info: https://nl.teachertapp.com/


Lees verder

5 april, Het Amsterdamse Lerarencafé: Welzijn van de leerling

20 maart 2023
De cirkel van invloed bevat dingen waar je echt een verschil kunt maken. Waar je door middel van jouw acties verandering teweeg kunt brengen. Hoe groter jouw cirkel van invloed, des te meer jij je leven kunt sturen zoals je wilt. Hoeveel invloed hebben docenten op de school, de klas of de individuele leerling? En welke invloed heeft dit op de maatschappij? Hoe kunnen docenten kwetsbaarheden die leerlingen oplopen, omzetten in kracht? Hoe maken ze kinderen bewust van waar zij wel invloed op hebben en waarop niet? Hoe kunnen ze kwetsbaar zijn, zonder kwetsbaar te worden?

 

Een avond over het thema welzijn van de leerling en jezelf als docent.

 

5 april, 19.00 uur, Pakhuis de Zwijger. 

Meer informatie en aamelden: Het Amsterdamse Lerarencafé : Welzijn van de leerling - Pakhuis de Zwijger

 


Lees verder

Drie keer is scheeprecht als het om leren gaat

22 februari 2023
Uit onderzoek is gebleken…


Regelmatig hoor ik iemand zeggen dat “iedere leerling anders leert” of iets wat daar op neerkomt. Uit onderzoek van o.a. Graham Nuthall blijkt echter dat dit niet klopt. Iedereen leert min of meer op dezelfde manier.


Lees verder

Webinar begrijpend lezen

26 oktober 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Het begrijpend leesniveau van Nederlandse leerlingen daalt hard. Wat kunnen we doen om het tij te keren? In dit webinar geven hoogleraar Eliane Segers (UT) en leerkracht en leesexpert Heleen Bührs (Alan Turingschool) je inzichten uit wetenschap en praktijk. Vol concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt op je eigen school! https://didactiefonline.nl/video/webinar-diep-lezen


Lees verder

Podcast Klassewerkplek met Rutger Slok

06 oktober 2022
Uit onderzoek is gebleken…


In deze aflevering aandacht voor een podcast met een een AWBR-schoolleider!
Is er een verband tussen het werkgeluk van leerkrachten en de onderwijskwaliteit van een school? En hoe werkt dat in de brandhaard van het lerarentekort, in hartje Amsterdam? Eva Naaijkens en Martin Bootsma van de Alan Turingschool vertellen over hoe zij werken aan het vakmanschap van de leerkracht én daarmee al drie jaar op rij het hoogste werkgeluk van Nederland organiseren. Rutger Slok is schoolleider van de Leonardo da Vincischool, en ook daar al twee jaar een groot werkgeluk. https://app.springcast.fm/16773/werkgeluk-en-onderwijskwaliteit
Lees verder

A never ending story

03 oktober 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Deze week is de Week Tegen Pesten, dus toen ik een nieuw blog van Anton Horeweg over dit onderwerp voorbij zag komen op social media leek me dat een goede tip voor deze week. Anton Horeweg is leerkracht groep 8 en o.a. auteur van www.gedragsproblemenindeklas.nl. Hij schrijft in zijn (korte) blog Een never ending story die moet en kan eindigen: "Er is veel onderzoek naar pesten gedaan waaruit blijkt dat pesten niet vanzelf stopt."
https://pestpectief.nl/2022/09/27/a-never-ending-story/
Lees verder

Wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert

12 september 2022
Uit onderzoek is gebleken…


… wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert (bouwsteen 1 - activeer voorkennis).
Ook dit schooljaar zal ik jullie proberen te inspireren met  interessante en relevante blogs/artikelen/podcasts rondom onderwijsonderzoek. Zo kom je meer te weten over wat zou kunnen werken in jouw onderwijspraktijk en word je geïnspireerd om na te denken over hoe je dat kunt gebruiken om je onderwijspraktijk vorm te geven.
Lees verder

Podcast over 'bewust lesgeven'

17 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Omdat dit alweer de 20e editie is van dit nieuwsitem heb ik vandaag een podcast voor jullie over de belangrijkste reden om te starten met dit item: het bevorderen van evidence informed lesgeven.
Lees verder

In een prentenboek zit wiskunde!

12 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken


Bij het voorlezen van een prentenboek denk je toch in eerste instantie aan het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen. Deze twee onderzoekers hebben onderzocht hoe je met voorlezen uit prentenboeken wiskundige vaardigheden kan stimuleren.
Lees verder

Ondersteunt een fysieke activiteit het leren?

03 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken…


… dat beweging onder andere belangrijk is voor je fysieke ontwikkeling. Maar is er ook bewijs uit onderzoek dat het doen van een fysieke activiteit het leren ondersteunt? Luister deze kort maar krachtige podcast (10 min) over bewegend leren voor het antwoord op deze vraag: https://open.spotify.com/episode/5M5rcDaJthPIiLk2WTEvVF


Lees verder

Tien instructieprincipes

10 februari 2022
Uit onderzoek is gebleken…

 

In deze aflevering van dit nieuwsitem aandacht voor een blog over de tien instructieprincipes van Rosenshine geschreven door Eva Elbertse. 
"Als leerkracht heb jij de ‘sleutelpositie’ in het leren van jouw leerlingen. Maar hoe ondersteun jij als leraar de leerlingen effectief in hun leerproces?" 
Lees verder

Leer ze rekenen

06 februari 2022
Uit onderzoek is gebleken...

 

Over hoe je rekenen het best kunt onderwijzen, bestaat in Nederland al jaren discussie. Leer ze rekenen gaat voorbij aan deze strijd, en kijkt wat decennia aan onderzoek ons vertellen over hoe kinderen leren rekenen en wat goed rekenonderwijs is. Dat staat los van de vraag of je nu meer traditioneel georiënteerd bent of meer realistisch. De artikelen in dit boek zijn onomstreden en zullen leraren en leerlingen verder helpen.
Lees verder

Terugkijken webinar: 'Eerlijke leerkansen voor alle kinderen'

14 oktober 2021
Webinarserie ‘Het lerende kind’ – Inzichten vanuit de wetenschap, toegepast in de praktijk

 

Wil je het webinar van Sarah Bergsen graag terugkijken en/of delen met je collega's? Klik dan op onderstaande link. In het webinar gaat Sarah in op Vijf principes voor eerlijke leerkansen in het klaslokaal. Samen met handige voorbeelden, om deze direct toe te passen in de praktijk, kun jij hierna al je leerlingen eerlijke leerkansen aanbieden tijdens de les.

 

Bekijk hier het webinar >>
Lees verder

Onderwijsprofessionals en onderzoekers ontwikkelen leidraden gelijke kansen

13 oktober 2021

Hoe kun je er als leraar voor zorgen dat alle leerlingen de gestelde doelen halen? En hoe kunnen de verwachtingen van de leraar van invloed zijn op de leerprestaties van leerlingen? De antwoorden op deze vragen zijn te vinden in de Leidraden. Deze publicaties zijn ontwikkeld door onderwijsprofessionals en onderzoekers en zijn vanaf nu beschikbaar.


Lees verder

Lucht je hart

25 januari 2021

In deze tijd van de alsmaar voortdurende Coronacrisis, bovenop het lerarentekort, kan het je soms allemaal wat teveel worden. Dan vind je het misschien fijn om even je hart te luchten bij iemand. Iemand van buiten je school, die je in een kort gesprek van een half uur in vertrouwen kunt nemen.  

 

Wij, de AWBR onderwijsconsulenten, willen graag helpen en hebben daarom het initiatief genomen tot het aanbieden van een "Lucht-je-hart-gesprek" aan de medewerkers van AWBR.


Lees verder

Vragen, complimenten, klachten of een foutje gezien?

21 december 2020
Heb je vragen, complimenten, klachten of heb je een foutje gezien? Mail de AWBR academie. We zijn je dankbaar! 
Lees verder