Uit onderzoek is gebleken…
In deze nieuwsbrief aandacht voor De Kennisrotonde (NRO). De Kennisrotonde beantwoordt onderwijsvragen op basis van kennis uit onderzoek. De antwoorden helpen jou om wetenschappelijk onderbouwde keuzes te maken in de praktijk. Je kunt ook zelf een onderwijsvraag indienen op de website van De Kennisrotonde.
Is het overschrijven van woorden – zonder de woorden te horen – effectief om te leren spellen?
Leerlingen woorden laten overschrijven kan effectief zijn om ze te leren spellen. Het is nog effectiever wanneer de leerkracht leerlingen een visueel dictee aanbiedt. Het woord wordt eerst getoond en verdwijnt daarna, zodat de leerling de eigen spelling kan vergelijken met de juiste spellingwijze. Hierbij is het – in tegenstelling tot een traditioneel, auditief dictee – niet nodig om eerst de woorden te horen.
https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/overschrijven-van-woorden-effectief-om-te-leren-spellen
Wist je dat je alle afleveringen van dit nieuwsitem kunt teruglezen op de AWBR-website? https://academie.awbr.nl/
Hartelijke groet,
Suzan van der Zijde
Academisch schoolopleider AWBR
s.vanderzijde@awbr.nl