Uit onderzoek is gebleken…
Hetzelfde, maar toch anders
“Lesgeven is interessant omdat leerlingen zo verschillend zijn, maar het is alleen mogelijk omdat ze zo gelijk zijn.” (Dylan Wiliam, 1999)
Deze uitspraak vat een intrigerende paradox in het onderwijs samen. Als leraar of ouder weet je dat kinderen op veel manieren van elkaar verschillen. Ze hebben uiteenlopende interesses, leren in verschillend tempi, hebben verschillende talenten, en ga zo maar door. Dit is onbetwistbaar en betekent dat we deze verschillen moeten erkennen en leerlingen niet allemaal op exact dezelfde manier kunnen onderwijzen. Aan de andere kant is het ook onbetwistbaar dat alle leerlingen op dezelfde manier leren; dat wil zeggen dat ze allemaal dezelfde cognitieve architectuur hebben die op dezelfde wijze werkt.
Lees verder: Hetzelfde maar toch anders (Mocht de link niet meer werken dan kun je googlen op de titel van dit stuk, ‘blog' en ‘kirschnered’)
Als je vragen of opmerkingen hebt, of zelf een interessante tip m.b.t. onderwijsonderzoek dan kun je onderzoekscoördinator Irma Groothuismink mailen: i.groothuismink@dewaterkant.net
Groet,
Suzan van der Zijde