Uit onderzoek is gebleken…
Hoe automatiseer ik de tafels van vermenigvuldiging?
Basisschoolleerlingen die de tafels van vermenigvuldiging opdreunen: volgens onderzoek van de Open Universiteit kan dat effectiever. Kinderen blijken ze namelijk beter te onthouden met een andere methode.
Twee maal drie is zes, drie maal drie is negen... Wie kan ze niet dromen, de tafels van vermenigvuldiging? We hebben ze dan ook als kind vaak genoeg opgedreund. Leren door herhaling werkt, want het leidt tot betere rekenscores. Maar het is al langer bekend uit onderzoek dat een andere methode nóg beter werkt: oefentoetsing. Daarbij probeer je tijdens het leren het antwoord op te halen uit je geheugen. Kinderen leren er bijvoorbeeld ook beter door spellen.
Lees verder: https://www.ou.nl/-/oefentoetsing-werkt-beter-dan-tafeltjes-opdreunen-ook-in-de-klas (Of google op: oefentoetsing werkt beter dan tafeltjes opdreunen).
Als je vragen of opmerkingen hebt, of zelf een interessante tip m.b.t. onderwijsonderzoek dan kun je me bereiken op s.vanderzijde@awbr.nl
Hartelijke groet,
Suzan van der Zijde
Academisch schoolopleider AWBR