Uit onderzoek is gebleken…
In Nederland zien we al langere tijd een dalende trend in de leesmotivatie van kinderen, met name vanaf de tweede helft van het basisonderwijs (Gubbels et al., 2017). Nederlandse leerlingen zeggen vooral te lezen omdat het moet, niet zozeer omdat ze er plezier aan beleven (Gubbels et al., 2019). Leraren die kinderen weten te motiveren tot lezen zijn dus meer dan ooit nodig. Uit: M. Kieft, R. van Steensel, W. Jongstra en J. van den Eijnden (2021). Literatuurstudie: Leraren als leesbevorderaars. Hogeschool KPZ & NRO.
Om van leraren binnen AWBR leesbevorderaars te maken start ik, samen met Wia Rijpkema (Docent Nederlands, HvA Pabo) aankomend schooljaar de leesclub jeugdliteratuur. Kijk voor meer informatie in deze nieuwsbrief of op de website van de AWBR academie. Aanmelden vòòr 15 juli.
Als je vragen of opmerkingen hebt, of zelf een interessante tip m.b.t. onderwijsonderzoek dan kun je me bereiken op s.vanderzijde@awbr.nl
Hartelijke groet,
Suzan van der Zijde
Academisch schoolopleider AWBR