Mythe 1: Meertalige kinderen lopen achter in de taalontwikkeling. Hoe het echt zit: Meertalige kinderen behalen de mijlpalen in de taalontwikkeling op ongeveer hetzelfde moment als eentalige kinderen. Meertaligheid zorgt niet voor verwarring.
Mythe 2: Het is het beste als meertalige kinderen op school alleen Nederlands spreken. Hoe het echt zit: Als kinderen hun moedertaal gebruiken, kan dat juist allerlei voordelen hebben, bijvoorbeeld op sociaal-emotioneel gebied en zelfs bij het leren
Mythe 3: Ouders kunnen het best Nederlands met hun kind praten. Hoe het echt zit: Het is het best voor de taalontwikkeling als ouders de taal/talen met hun kind praten waar ze zich het best in kunnen uitdrukken. Daardoor kunnen ze veel, hoge kwaliteit taal en interactie aanbieden.
Meer lezen:https://www.nemokennislink.nl/publicaties/van-verwarring-naar-voordeel-100-jaar-wetenschap-over-meertaligheid/https://www.uu.nl/organisatie/verdieping/een-thuis-vol-taal
Vriendelijke groet,
Suzan van der Zijde
Coördinerend schoolopleider/ coördinator zij-instroom AWBR