Uit student onderzoek is gebleken...
Aanleiding:
India Groothedde is werkzaam op OBS Multatuli. Deze school heeft een hoog aandeel meertalige leerlingen. Als tweedejaars masterstudent in de Educatieve Master Primair Onderwijs liep India haar afstudeerstage in groep 8. De diversiteit in talen en culturen onder de leerlingen wekte haar interesse. Ze besloot te onderzoeken welke invloed deze meertaligheid heeft op de doorstroomadviezen die in groep 8 gegeven worden. Hierbij heeft zij zich gericht op de houdingen en attitudes van leerkrachten en intern begeleiders ten aanzien van meertaligheid en de rol die dit speelt bij het geven van het advies.
Resultaten en Aanbevelingen: Het onderzoek onthulde dat persoonlijke attitudes van leerkrachten en intern begeleiders invloed hebben op de doorstroomadviezen, ondanks dat er geen opvallende verschillen tussen deze groepen aan het licht kwamen. De bevindingen benadrukken het belang van een eenduidig beleid en begrip van meertaligheid binnen het onderwijsteam.Een belangrijke aanbeveling is het invoeren van professionele ontwikkeling rond meertaligheid. Door meertaligheid als een meerwaarde in plaats van een belemmering te zien, kunnen we onze leerlingen eerlijker en effectiever begeleiden en hun kansen vergroten.
Leestip: India raadt het artikel "Meertaligheid in het voortgezet onderwijs; Een inventarisatiestudie naar opvattingen en praktijken van talendocenten" van Catherine van Beuningen en Daniela Polišenská aan, gepubliceerd in Levende Talen Tijdschrift 2019. Dit stuk biedt nuttige inzichten die complementair zijn aan de thema's van haar eigen onderzoek en is een uitstekende bron voor iedereen die geïnteresseerd is in de dynamiek van meertaligheid binnen het onderwijs.
Vriendelijke groet,
Suzan van der Zijde
Academisch schoolopleider AWBR