Uit student onderzoek is gebleken...
Dit keer aandacht voor het bacheloronderzoek van Lieve van Beek (UPvA). Zij heeft haar onderzoek over leerkrachtverwachtingen uitgevoerd op de Joop & Willy Westerweelschool in opdracht van het bovenschools leerteam Kansengelijkheid. Lieve is nog bezig met het afronden van haar onderzoek, hier alvast een voorproefje van haar resultaten:
Onjuiste lage leerkrachtverwachtingen kunnen leerprestaties van leerlingen beïnvloeden en een self-fulfilling prophecy in gang zetten. Uit de literatuur blijkt dat er vaker lagere verwachtingen zijn van bepaalde groepen leerlingen, zoals leerlingen die tot een etnische minderheid behoren, leerlingen met een diagnostisch label en leerlingen met een lage sociaal economische status. Leerkrachtverwachtingen hebben hierdoor het potentieel om kansenongelijkheid te vergroten. Het is daarom van groot belang dat leerkrachten zich bewust zijn van hun verwachtingen en hoe zij die verwachtingen naar leerlingen (onbewust) communiceren.
De onderzoeksvraag is opgedeeld in twee deelvragen:
- Op welke manier communiceren leerkrachten hoge en lage verwachtingen naar hun leerlingen?
- Welke van deze hoge en lage verwachtingen van leerkrachten zijn terug te zien in de communicatie van leerkrachten op de Joop & Willy Westerweelschool?
Lieve heeft een observatie-instument ontwikkeld, dit instrument biedt een gestandaardiseerde manier om leerkrachtverwachtingen te observeren en geeft inzicht in de concrete manieren waarop leerkrachten verwachtingen communiceren.
De aanbevelingen voor de school zullen verder aangevuld worden wanneer de resultaten volledig geanalyseerd zijn. Vooralsnog zijn dit de aanbevelingen voor de school:
Klik hier voor de posterpresentatie van het onderzoek.
Mochten er scholen zijn die aan de slag willen met dit observatie-instrument dan kan ik het doorsturen. s.vanderzijde@awbr.nl