Uit student onderzoek is gebleken…
In deze aflevering over student onderzoek aandacht voor een LiO afstudeeronderzoek.
Hannelore Gosselink heeft het afgelopen jaar haar LiO-stage gelopen op de Waterkant. De onderzoeksvraag voor haar afstudeeronderzoek is: Op welke wijze wordt de mindset van groep 5a van obs de Waterkant bevorderd?
Hannelore merkte een paar jaar geleden dat ze zelf last heeft van een statische of fixed mindset, dit zat haar soms behoorlijk in de weg. In haar LiO-stagegroep bleek dit ook te spelen bij een aantal kinderen. Deze kinderen geven snel op en klappen dicht of vertonen storend gedrag als ze een opdracht niet in één keer snappen.
Door zich te verdiepen in de theorie kwam Hannelore erachter dat een leerkracht invloed kan uitoefenen op de mindset van leerlingen door het geven van procesgerichte feedback. Feedback gericht op wat leerlingen doen en de moeite die ze ergens in steken draagt bij aan een meer groeigerichte mindset.
In de afgelopen periode heeft Hannelore gewerkt aan het bevorderen van de mindset van de leerlingen in haar groep met behulp van:
- kaartjes met groeidoelen voor individuele kinderen en
- een poster met helpende gedachten en informatie over de leerkuil voor de hele groep
Met name de zichtbaarheid van deze middelen maakt dat de aandacht hiervoor meer structureel is geworden en lukt het om kinderen meer bewust te maken van de invloed die ze zelf hebben op hun mindset.
Nieuwsgierig geworden?- De samenvatting en aanbeveling van het onderzoek is hier te lezen: Mindset_samenvatting jun22.docx.
Veel leesplezier!
Voor vragen, opmerkingen of een interessante tip m.b.t. onderwijsonderzoek kun je me bereiken op s.vanderzijde@awbr.nl
Hartelijke groet,
Suzan van der Zijde
Academisch schoolopleider AWBR