Uit student onderzoek is gebleken…
In deze aflevering over student onderzoek aandacht voor een LiO afstudeeronderzoek.
Danique den Hartog heeft het afgelopen jaar haar LiO-stage gelopen op de Westerparkschool. De hoofdvraag van haar afstudeeronderzoek is: 'Op welke wijze wordt er gewerkt aan een actieve werkhouding bij de leerlingen van de middenbouwgroepen op de Westerparkschool?'
De kinderen uit de LiO-groep van Danique hadden een korte spanningsboog en de gecreëerde beweeghoek op de gang was leuk, maar loste het probleem niet op. Danique vond het een mooie uitdaging om in haar onderzoek op zoek te gaan naar oorzaken van de concentratieproblemen en vooral naar hoe je als leerkracht de concentratie bij de leerlingen kunt verbeteren.
In de theorie heeft Danique verschillende dingen gelezen over bijvoorbeeld bewegend leren en goed klassenmanagement. Daarnaast vond ze vooral de informatie uit het boek Werken met aandacht van A. Rietman interessant. In dit boek staat beschreven hoe lichaam, alertheid, motivatie en executieve functies invloed hebben op de werkhouding en concentratie.
Uit het onderzoek van Danique komen een aantal aanbevelingen. Waaronder op groepsniveau het inzetten van meer coöperatieve werkvormen en op individueel niveau het gebruik van de Beertjesaanpak van Meichenbaum.
Nieuwsgierig geworden? De samenvatting en aanbevelingen van het onderzoek is hier te lezen: Samenvatting Danique jun22.docx. Meer over de Beertjesaanpak vind je hier: https://zienindeklas.nl/wp-content/uploads/2015/07/Wijzer-Beertjesaanpak-Stippestappen-Stop-denk-doe-Methode1.pdf
Veel leesplezier!
Voor vragen, opmerkingen of een interessante tip m.b.t. onderwijsonderzoek kun je me bereiken op s.vanderzijde@awbr.nl
Hartelijke groet,
Suzan van der Zijde
Academisch schoolopleider AWBR