De highlights:
- Wiskunde: Nog niet eerder zijn de Nederlandse wiskundescores zo sterk gedaald
- Leesvaardigheid: Leesvaardigheidscores dalen opnieuw drastisch: bijna alle EU-landen scoren hoger dan Nederland
- Natuurwetenschappen: Scores niet langer hoger dan EU14
Dat dit nieuws niet bepaald onverwacht kwam, maakt het niet minder zorgelijk. En nee, deze resultaten kunnen we niet toeschrijven aan corona, daar hadden andere landen namelijk ook mee te maken.
In het nieuws (in ieder geval in mijn nieuwsbubbel) ligt de focus op de dalende leesvaardigheid. Vandaar vandaag weer aandacht voor lezen! (Zie hieronder). Positief is namelijk dat echt wel bekend is hoe het leesonderwijs verbeterd kan worden. Zie bijvoorbeeld 'Uit onderzoek is gebleken' over technisch leesonderwijs in de AWBR nieuwsbrief van 16 november en bij deze nieuwsberichten. Of neem een kijkje op de website van Stichting Lezen.
Hoe kan stilleestijd effectiever worden? De auteurs concluderen dat stilleestijd een waardevol onderdeel van het leescurriculum kan zijn, maar dat het gecombineerd moet worden met elementen die leerlingen helpen bij het kiezen van geschikte boeken, het monitoren van hun leesactiviteiten en het bevorderen van de sociale interactie. http://onderwijskunde.blogspot.com/2023/11/hoe-kan-stilleestijd-effectiever.html
Als je vragen of opmerkingen hebt, of zelf een interessante tip m.b.t. onderwijsonderzoek dan kun je me bereiken op s.vanderzijde@awbr.nl
Hartelijke groet,
Suzan van der Zijde
Academisch schoolopleider AWBR