Uit onderzoek is gebleken…
Schermtijd beïnvloedt de taalomgeving – ook al bij de driejarigen
Australië ligt misschien wel aan het andere einde van de wereldbol. De technologie heeft evengoed het dagelijkse leven veroverd, ook in gezinnen met jonge kinderen. Onlangs werd in 220 gezinnen gedurende een dag onderzocht hoe intensief het gebruik van schermen was (tussen 2019-2021, Brushe et al., 2023).
Om een eerlijk beeld te krijgen van wat er op een gewone thuisdag gebeurde, vroegen de onderzoekers aan de gezinnen om gedurende 16 uren hun kind een slim opnameapparaatje te laten dragen dat de omgevingsgeluiden, het taalaanbod van de volwassenen, de uitingen van het kind en de heen-en weergesprekken analyseerde. De onderzoekers chronometreerden hoe lang er in de directe nabijheid van het kind een scherm te horen was, doordat een volwassene een scherm gebruikte, het kind zelf of kind en volwassene samen. (Stil gebruik werd niet meegeteld.) Lees verder:
https://kleutergewijs.wordpress.com/2024/03/13/schermtijd-beinvloedt-de-taalomgeving-ook-al-bij-de-driejarigen/
Als je vragen of opmerkingen hebt, of zelf een interessante tip m.b.t. onderwijsonderzoek dan kun je me bereiken op s.vanderzijde@awbr.nl
Hartelijke groet,
Suzan van der Zijde
Academisch schoolopleider AWBR