Nabij zijn en meespelen
Een verslag van een praktijkonderzoek met twee- en driejarige kinderen.Wat kun je als pedagogisch medewerker of leerkracht doen om de spelbetrokkenheid van kinderen te verhogen?
Kwaliteitskaart voor spel
"Deze kaart geeft in een oogopslag weer waar het om draait bij spel en spelen en is goed te gebruiken om binnen de eigen organisatie de gesprekken over spel op gang te brengen, de visie op spel te ontwikkelen of bijvoorbeeld de kwaliteit van spel te bepalen."
Begeleid spel
"Verschillende onderzoeken naar spelend leren hebben aangetoond dat begeleid spel de ontwikkeling effectiever stimuleert dan vrij (onbegeleid en door het kind geïnitieerd) spel (Slot et al., 2015). Spelverrijking door een onderwijsprofessional heeft een positief effect op de reken- en taalontwikkeling van jonge kinderen."
Linkjes naar de verschillende artikelen via: https://expertis.nl/themas/themapagina-jonge-kind/jonge-kind-leestips-van-de-maand/jonge-kind-leestips-van-de-maand-oktober-2023/
Als je vragen of opmerkingen hebt, of zelf een interessante tip m.b.t. onderwijsonderzoek dan kun je me bereiken op s.vanderzijde@awbr.nl
Hartelijke groet,
Suzan van der Zijde
Academisch schoolopleider AWBR