Uit student onderzoek is gebleken...
In deze aflevering van dit nieuwsitem aandacht voor het LiO-onderzoek van Rolien Pigeaud over de samenwerking tussen school en ouders, zij heeft haar LiO-stage gelopen op de Spaarndammerhout. Haar hoofdvraag was: Op welke wijze wordt de samenwerking met ouders vormgegeven in groep 1-2 van de Spaarndammerhout?
De belangrijkste zaken die Rolien heeft uitgewerkt in het theoretisch kader:
- Uit onderzoek blijkt dat een goede samenwerking tussen school en ouders een positief effect heeft op de ontwikkeling van kinderen. Voor een effectieve samenwerking met ouders moet aan vier voorwaarden worden voldaan: een samenwerkingscultuur, een samenwerkingsstructuur, de bereidheid tot samenwerken en de vaardigheid om te kunnen samenwerken (Oostdam & De Vries, 2014).
- De mate van aanwezigheid van de tien criteria ouderbetrokkenheid geeft aan op welk niveau de school functioneert met betrekking tot ouderbetrokkenheid (De Vries, 2018).
- Voor een goede samenwerking moeten leerkrachten zich openstellen voor alle ouders en zich empathisch en sensitief opstellen (Bakker, 2016).
- Het is belangrijk dat de leerkracht beseft dat de ouders waardevolle kennis over het kind hebben die gebruikt kan worden op school (De Vries, 2020).
Om de hoofdvraag te beantwoorden is onderzoek gedaan naar zowel de huidige als gewenste situatie. De huidige situatie is in kaart gebracht door de ervaringen van ouders, het leerkrachthandelen en de mening daarover van diezelfde leerkrachten te achterhalen. De gewenste situatie is vanuit het perspectief van school en ouders bekeken. Uit de resultaten kwam naar voren dat ouders en leerkrachten over het algemeen positief zijn. Ouders voelen zich welkom, ervaren gelijkwaardigheid en de intentie tot samenwerking vanuit school. Het weekverslag opgesteld door de leraren, draagt hieraan bij.
Uit de aanbevelingen van het onderzoek wordt duidelijk waar nog kansen liggen voor de school. Deze kansen liggen bijvoorbeeld in het eerder communiceren naar ouders en ouders betrekken bij het opstellen van een visie op samenwerking. Een interessante aanbeveling voor alle scholen is om een pool van ouders of een buddy-systeem op te starten waarbij ouders elkaar kunnen helpen bij taalbarrières en andere problemen.
Rolien heeft geen specifieke leestip voor ons nav haar onderzoek, zij tipt graag de Tjipcast: zeer informatieve podcasts voor het onderwijs.
Vriendelijke groet,
Suzan van der Zijde