"Na een eerste aanraking met nieuwe leerstof (door een tekst te lezen, een instructiefilm te bekijken of les te volgen) heeft het proberen herinneren van die leerstof een aanzienlijk voordeel voor het langetermijngeheugen in vergelijking met het simpelweg opnieuw lezen of herbekijken zonder het te proberen te herinneren. Dit voordeel staat in de wetenschappelijke wereld bekend als "het testeffect”, het werkt voor diverse leerlingengroepen, ook voor leerlingen met leerstoornissen en concentratieproblemen. Je kunt dus beter proberen je iets te herinneren dan het gewoonweg op te zoeken en te herlezen.”
Lees het blog zelf voor de literatuurverwijzingen en voor tips om leerlingen “ideaal leergedrag” aan te leren:https://thomasmore.be/nl/expertisecentrum-onderwijs-en-leren/blog/vijf-aanpakken-om-studenten-aan-het-studeren-te-krijgen
Als je vragen of opmerkingen hebt, of zelf een interessante tip m.b.t. onderwijsonderzoek dan kun je me bereiken op s.vanderzijde@awbr.nl
Hartelijke groet,
Suzan van der Zijde
Academisch schoolopleider AWBR