Laatste nieuws

Studentonderzoek: leesplezier in de bovenbouw

17 mei 2022
Uit student onderzoek is gebleken…


In deze tweede aflevering over student onderzoek aandacht voor het LiO afstudeeronderzoek van Valerie Speelman, uitgevoerd op de Spaarndammerhout. Haar onderzoek gaat over leesplezier in de bovenbouw. 
Lees verder

Online bijeenkomst: Moeilijk gedrag van jonge kinderen op school

16 mei 2022
Woensdag 15 juni 2022 van 15.00 tot 17.00 uur
Jonge kind met externaliserend gedrag
“Moeilijk gedrag van jonge kinderen op school: bouwen aan een positieve relatie met ieder
kind.”
Lees verder

25 mei, 20.00 uur: webinar 'Elke leerling een vloeiende lezer'

12 mei 2022
Geletterd de basisschool verlaten is één van de belangrijkste taken van het onderwijs. Elke leerling heeft het nodig om te kunnen lezen om in de huidige maatschappij te kunnen functioneren. Helaas lukt het niet overal om leerlingen deze vaardigheid goed aan te leren. Terwijl we weten dat het kunnen lezen een wereld opent naar boeken en daarmee kennis. Het is dan ook van groot belang dat zowel de leeslessen schoolbreed van hoge kwaliteit zijn én ook het aanbod voor risicolezers.
Lees verder

Digitale geletterdheid; weet wat werkt

10 mei 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Op donderdag 28 april publiceerde Kennisnet de podcast 'Digitale geletterdheid op school. Weet wat werkt.'
Lees verder

De Staat van het onderwijs

19 april 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Vorige week vond de jaarlijkse presentatie van De Staat van het Onderwijs 2022 plaats. De Staat van het Onderwijs is het jaarlijkse verslag van de Inspectie van het Onderwijs over wat er goed gaat in het onderwijs en waar verbeterpunten liggen.
Lees verder

Kan je executieve functies versterken?

07 april 2022
Uit onderzoek is gebleken…


… dat het ondersteunen van executieve functies een uiterst complexe aangelegenheid is, die lang niet altijd tot succes leidt.
Lees verder

Een stevige basis voor alle kinderen

03 april 2022
Uit onderzoek is gebleken…


De webinarserie “Het lerende kind” staat altijd al aangekondigd op de AWBR Academie - Nieuws website en vandaag besteed ik er ook aandacht aan omdat ik er al verschillende inspirerende webinars heb gevolgd van o.a. Marcel Schmeier en Marita Eskes.
Lees verder

Toolkit voor onderzoekende leraren

24 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken…


In deze aflevering van dit nieuwsitem aandacht voor de Toolkit voor Onderzoekende Leraren: een laagdrempelige manier om vanuit een onderzoekende houding met je lespraktijk bezig te zijn.
Lees verder

Podcast over 'bewust lesgeven'

17 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Omdat dit alweer de 20e editie is van dit nieuwsitem heb ik vandaag een podcast voor jullie over de belangrijkste reden om te starten met dit item: het bevorderen van evidence informed lesgeven.
Lees verder

In een prentenboek zit wiskunde!

12 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken


Bij het voorlezen van een prentenboek denk je toch in eerste instantie aan het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen. Deze twee onderzoekers hebben onderzocht hoe je met voorlezen uit prentenboeken wiskundige vaardigheden kan stimuleren.
Lees verder

Ondersteunt een fysieke activiteit het leren?

03 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken…


… dat beweging onder andere belangrijk is voor je fysieke ontwikkeling. Maar is er ook bewijs uit onderzoek dat het doen van een fysieke activiteit het leren ondersteunt? Luister deze kort maar krachtige podcast (10 min) over bewegend leren voor het antwoord op deze vraag: https://open.spotify.com/episode/5M5rcDaJthPIiLk2WTEvVF


Lees verder

M-toetsen: hoe nu verder?

15 februari 2022
Hoe ga je verder na de LVS- (voorheen Cito)/M-toetsen? Een breinbreker voor veel scholen. Profiteer van een gratis stappenplan vol praktische tips, diepgaande doordenkers en concrete overwegingen. In de download vind je ook een heldere infographic, waarin je het antwoord vindt op een veelgestelde vraag: hoe werken we goed aan de referentieniveaus en onze schoolambities? Handig om op te slaan en altijd binnen handbereik te hebben.

 

Kansen na de M-toetsen | CED-Groep (cedgroep.nl)
Lees verder

Tien instructieprincipes

10 februari 2022
Uit onderzoek is gebleken…

 

In deze aflevering van dit nieuwsitem aandacht voor een blog over de tien instructieprincipes van Rosenshine geschreven door Eva Elbertse. 
"Als leerkracht heb jij de ‘sleutelpositie’ in het leren van jouw leerlingen. Maar hoe ondersteun jij als leraar de leerlingen effectief in hun leerproces?" 
Lees verder

Leer ze rekenen

06 februari 2022
Uit onderzoek is gebleken...

 

Over hoe je rekenen het best kunt onderwijzen, bestaat in Nederland al jaren discussie. Leer ze rekenen gaat voorbij aan deze strijd, en kijkt wat decennia aan onderzoek ons vertellen over hoe kinderen leren rekenen en wat goed rekenonderwijs is. Dat staat los van de vraag of je nu meer traditioneel georiënteerd bent of meer realistisch. De artikelen in dit boek zijn onomstreden en zullen leraren en leerlingen verder helpen.
Lees verder

Deel je verhaal!

27 januari 2022
Uit onderzoek is gebleken... 

 

... dat het delen van verhalen door leraren, verhalen over hun werk en wie ze daarin zijn een ongelofelijk wetenschappelijk onderbouwde activiteit is. Vlaams onderwijswetenschapper Geert Kelchtermans pleit voor "het organiseren van gestructureerd delen van verhalen met elkaar” omdat er in die verhalen veel meer gezegd wordt dan je misschien zelf gedacht had.


Lees verder

Studentonderzoek: vieringen en herdenkingen deel 1

20 januari 2022
In de periode tot de zomervakantie zal ik in dit nieuwsitem af en toe aandacht besteden aan een onderzoek uitgevoerd door een van de LiO-studenten die bij AWBR stage loopt. Deze eerste keer aandacht voor het afstudeeronderzoek over vieringen en herdenkingen in het openbaar onderwijs van Michel Penders uitgevoerd op de Waterkant.
Lees verder

ResearchED

17 januari 2022
Hét professionaliseringsevenement voor leraren is wat mij betreft het jaarlijkse ResearchEDDit evenement heeft een programma dat tjokvol zit met workshops over uiteenlopende onderwerpen en heeft als doel de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk te dichten.
Lees verder

Terugkijken webinar: 'Eerlijke leerkansen voor alle kinderen'

14 oktober 2021
Webinarserie ‘Het lerende kind’ – Inzichten vanuit de wetenschap, toegepast in de praktijk

 

Wil je het webinar van Sarah Bergsen graag terugkijken en/of delen met je collega's? Klik dan op onderstaande link. In het webinar gaat Sarah in op Vijf principes voor eerlijke leerkansen in het klaslokaal. Samen met handige voorbeelden, om deze direct toe te passen in de praktijk, kun jij hierna al je leerlingen eerlijke leerkansen aanbieden tijdens de les.

 

Bekijk hier het webinar >>
Lees verder

Onderwijsprofessionals en onderzoekers ontwikkelen leidraden gelijke kansen

13 oktober 2021

Hoe kun je er als leraar voor zorgen dat alle leerlingen de gestelde doelen halen? En hoe kunnen de verwachtingen van de leraar van invloed zijn op de leerprestaties van leerlingen? De antwoorden op deze vragen zijn te vinden in de Leidraden. Deze publicaties zijn ontwikkeld door onderwijsprofessionals en onderzoekers en zijn vanaf nu beschikbaar.


Lees verder

Gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties verlengd!

13 oktober 2021
Van 29 oktober 2019 tot 29 oktober 2022 krijgen leraren en andere onderwijsprofessionals die werkzaam zijn op een po, vo of mbo school in Nederland toegang tot EBSCO Education Source: een database met wetenschappelijke artikelen over onderwijsonderzoek. Ruim 1 miljoen artikelen in EBSCO zijn vrij toegankelijk.
Lees verder

Onderzoeksmatig werken is 'a way of life'

18 mei 2021
Steeds meer scholen werken 'evidence-informed' aan schoolontwikkeling. Om scholen hierbij te ondersteunen hebben de PO-Raad en het NRO recentelijk de Leeromgeving Onderzoekscultuur gelanceerd. 
Lees verder

Lucht je hart

25 januari 2021

In deze tijd van de alsmaar voortdurende Coronacrisis, bovenop het lerarentekort, kan het je soms allemaal wat teveel worden. Dan vind je het misschien fijn om even je hart te luchten bij iemand. Iemand van buiten je school, die je in een kort gesprek van een half uur in vertrouwen kunt nemen.  

 

Wij, de AWBR onderwijsconsulenten, willen graag helpen en hebben daarom het initiatief genomen tot het aanbieden van een "Lucht-je-hart-gesprek" aan de medewerkers van AWBR.


Lees verder

Account aanmaken

08 januari 2021
Hoe maak ik een account aan bij de nieuwe academie website? 
Lees verder

Vragen, complimenten, klachten of een foutje gezien?

21 december 2020
Heb je vragen, complimenten, klachten of heb je een foutje gezien? Mail de AWBR academie. We zijn je dankbaar! 
Lees verder