Laatste nieuws

Podcast Klassewerkplek met Rutger Slok

06 oktober 2022
Uit onderzoek is gebleken…


In deze aflevering aandacht voor een podcast met een een AWBR-schoolleider!
Is er een verband tussen het werkgeluk van leerkrachten en de onderwijskwaliteit van een school? En hoe werkt dat in de brandhaard van het lerarentekort, in hartje Amsterdam? Eva Naaijkens en Martin Bootsma van de Alan Turingschool vertellen over hoe zij werken aan het vakmanschap van de leerkracht én daarmee al drie jaar op rij het hoogste werkgeluk van Nederland organiseren. Rutger Slok is schoolleider van de Leonardo da Vincischool, en ook daar al twee jaar een groot werkgeluk. https://app.springcast.fm/16773/werkgeluk-en-onderwijskwaliteit
Lees verder

Meer van Eric van 't Zelfde

06 oktober 2022
Hebben jullie ook allemaal zo genoten van het inspirerende verhaal van Eric van 't Zelfde tijdens het Nationaal Onderwijs Congres? Meerdere collega's gaven aan af en toe tot tranen geroerd te zijn. 

 

Wil je de documentaire en de serie over het Hugo de Groot college (opnieuw) zien? Hierbij twee links: 

De Tegenlicht documentaire 'Superschool': Superschool - tegenlicht - VPRO

De 5 seizoenen 'Dreamschool': DREAM SCHOOL gemist? Start met kijken op NPO Start

Het boek 'Superschool' is via de boekhandel te koop. 
Lees verder

A never ending story

03 oktober 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Deze week is de Week Tegen Pesten, dus toen ik een nieuw blog van Anton Horeweg over dit onderwerp voorbij zag komen op social media leek me dat een goede tip voor deze week. Anton Horeweg is leerkracht groep 8 en o.a. auteur van www.gedragsproblemenindeklas.nl. Hij schrijft in zijn (korte) blog Een never ending story die moet en kan eindigen: "Er is veel onderzoek naar pesten gedaan waaruit blijkt dat pesten niet vanzelf stopt."
https://pestpectief.nl/2022/09/27/a-never-ending-story/
Lees verder

Onderzoeken over lezen

16 september 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Aan welke aspecten moet je denken bij leesbeleid voor het primair onderwijs? Stichting lezen heeft uit nationaal en internationaal onderzoek acht feiten over lezen in de basisschoolleeftijd verzameld in een overzichtelijke infographic. https://www.lezen.nl/publicatie/lezen-in-beeld-infographic-over-lezen-in-het-primair-onderwijs/
Lees verder

Wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert

12 september 2022
Uit onderzoek is gebleken…


… wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert (bouwsteen 1 - activeer voorkennis).
Ook dit schooljaar zal ik jullie proberen te inspireren met  interessante en relevante blogs/artikelen/podcasts rondom onderwijsonderzoek. Zo kom je meer te weten over wat zou kunnen werken in jouw onderwijspraktijk en word je geïnspireerd om na te denken over hoe je dat kunt gebruiken om je onderwijspraktijk vorm te geven.
Lees verder

Boek: Het meisje dat doet wat ze niet durft

06 september 2022
Nieuw boek voor Mindset-lessen op SharePoint! Een motiverend verhaal over doorzettingsvermogen en angst overwinnen.

 

Dit meisje durft ALLES (ja, echt alles!), behalve …
Lees verder

Podcast over kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong

06 september 2022
Heb je even niets te doen?  Zit je in de tram of bus op weg naar school? Luister dan eens naar deze podcast over het signaleren van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong met behulp van het Zijnsluik. Arianne Dobber en Ilse Wassenaar praten je bij over de 5 kenmerken van het Zijnsluik! 

 

​​​​​​​https://open.spotify.com/show/6rCMbZyXN159HcUILpHaua

De Denklab juffen
Lees verder

Ken je leerling

07 juli 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Ken je leerling is een nieuwe uitgave in de Didactief-reeks, die bedoeld is om wetenschappelijke kennis dichterbij de lespraktijk te brengen. Dit boek (gratis download) is, na Op de schouders van reuzen, Werk maken van gelijke kansen, Leer ze lezen en Leer ze rekenen, de vijfde publicatie in deze reeks.
Lees verder

Ons brein is niet gemaakt om te leren

30 juni 2022
Uit onderzoek is gebleken…


… dat ons brein niet gemaakt is om te leren. Denken kost ons namelijk heel veel energie. Onze hersenen zijn meer gemaakt om iets op de automatische piloot te doen, ofwel terug te halen wat je al weet. Deze uitspraak doet Rene Kneyber in de podcast: Why don’t students like school?
Lees verder

Account aanmaken

27 juni 2022
Hoe maak ik een account aan bij de academie website? 
Lees verder

Vormgeven van de voorbereide omgeving

26 juni 2022
Uit student onderzoek is gebleken...

 

Anciella Slotboom heeft haar LiO-onderzoek uitgevoerd in de onderbouw van ’t Winterkoninkje, hier gaat ze volgend jaar ook werken. De hoofdvraag van haar onderzoek is: "Op welke manier wordt in de onderbouwklassen van montessori basisschool Het Winterkoninkje de voorbereide omgeving vormgegeven?"
Lees verder

Spelenderwijs leren in hoeken

26 juni 2022
Uit student onderzoek is gebleken…

 

Rosalie Hilderink is LiO-student op de brede school Annie M.G. Schmidt, vanaf volgend schooljaar werkt zij hier ook als leerkracht in groep 1/2 J. Haar LiO-onderzoek heeft als hoofdvraag: “Op welke wijze wordt het spelenderwijs leren in de hoeken bij de groepen 1/2 op de Brede school Annie M.G. Schmidt gestimuleerd?”
Lees verder

Op welke wijze wordt er gewerkt aan een actieve werkhouding bij de leerlingen van de middenbouwgroepen op de WP school?

13 juni 2022
Danique den Hartog heeft het afgelopen jaar haar LiO-stage gelopen op de Westerparkschool. De hoofdvraag van haar afstudeeronderzoek is: 'Op welke wijze wordt er gewerkt aan een actieve werkhouding bij de leerlingen van de middenbouwgroepen op de Westerparkschool?'
Lees verder

Op welke wijze wordt de mindset van groep 5a van obs de Waterkant bevorderd? 

13 juni 2022
Hannelore Gosselink heeft het afgelopen jaar haar LiO-stage gelopen op de Waterkant. De onderzoeksvraag voor haar afstudeeronderzoek is: Op welke wijze wordt de mindset van groep 5a van obs de Waterkant bevorderd? 
Lees verder

Onderbouwde en effectieve inzet onderwijsassistenten

02 juni 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Hoe zorg je voor een onderbouwde én effectieve inzet van onderwijsassistenten? Michel Freriks, onderwijsadviseur bij Expertis, legt uit hoe de inzet van onderwijsassistenten een gouden greep kan vormen in het verbeteren van het onderwijs.
Lees verder

Digitale geletterdheid; weet wat werkt

10 mei 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Op donderdag 28 april publiceerde Kennisnet de podcast 'Digitale geletterdheid op school. Weet wat werkt.'
Lees verder

Podcast over 'bewust lesgeven'

17 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken…


Omdat dit alweer de 20e editie is van dit nieuwsitem heb ik vandaag een podcast voor jullie over de belangrijkste reden om te starten met dit item: het bevorderen van evidence informed lesgeven.
Lees verder

In een prentenboek zit wiskunde!

12 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken


Bij het voorlezen van een prentenboek denk je toch in eerste instantie aan het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen. Deze twee onderzoekers hebben onderzocht hoe je met voorlezen uit prentenboeken wiskundige vaardigheden kan stimuleren.
Lees verder

Ondersteunt een fysieke activiteit het leren?

03 maart 2022
Uit onderzoek is gebleken…


… dat beweging onder andere belangrijk is voor je fysieke ontwikkeling. Maar is er ook bewijs uit onderzoek dat het doen van een fysieke activiteit het leren ondersteunt? Luister deze kort maar krachtige podcast (10 min) over bewegend leren voor het antwoord op deze vraag: https://open.spotify.com/episode/5M5rcDaJthPIiLk2WTEvVF


Lees verder

Tien instructieprincipes

10 februari 2022
Uit onderzoek is gebleken…

 

In deze aflevering van dit nieuwsitem aandacht voor een blog over de tien instructieprincipes van Rosenshine geschreven door Eva Elbertse. 
"Als leerkracht heb jij de ‘sleutelpositie’ in het leren van jouw leerlingen. Maar hoe ondersteun jij als leraar de leerlingen effectief in hun leerproces?" 
Lees verder

Leer ze rekenen

06 februari 2022
Uit onderzoek is gebleken...

 

Over hoe je rekenen het best kunt onderwijzen, bestaat in Nederland al jaren discussie. Leer ze rekenen gaat voorbij aan deze strijd, en kijkt wat decennia aan onderzoek ons vertellen over hoe kinderen leren rekenen en wat goed rekenonderwijs is. Dat staat los van de vraag of je nu meer traditioneel georiënteerd bent of meer realistisch. De artikelen in dit boek zijn onomstreden en zullen leraren en leerlingen verder helpen.
Lees verder

Terugkijken webinar: 'Eerlijke leerkansen voor alle kinderen'

14 oktober 2021
Webinarserie ‘Het lerende kind’ – Inzichten vanuit de wetenschap, toegepast in de praktijk

 

Wil je het webinar van Sarah Bergsen graag terugkijken en/of delen met je collega's? Klik dan op onderstaande link. In het webinar gaat Sarah in op Vijf principes voor eerlijke leerkansen in het klaslokaal. Samen met handige voorbeelden, om deze direct toe te passen in de praktijk, kun jij hierna al je leerlingen eerlijke leerkansen aanbieden tijdens de les.

 

Bekijk hier het webinar >>
Lees verder

Onderwijsprofessionals en onderzoekers ontwikkelen leidraden gelijke kansen

13 oktober 2021

Hoe kun je er als leraar voor zorgen dat alle leerlingen de gestelde doelen halen? En hoe kunnen de verwachtingen van de leraar van invloed zijn op de leerprestaties van leerlingen? De antwoorden op deze vragen zijn te vinden in de Leidraden. Deze publicaties zijn ontwikkeld door onderwijsprofessionals en onderzoekers en zijn vanaf nu beschikbaar.


Lees verder

Gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties verlengd!

13 oktober 2021
Van 29 oktober 2019 tot 29 oktober 2022 krijgen leraren en andere onderwijsprofessionals die werkzaam zijn op een po, vo of mbo school in Nederland toegang tot EBSCO Education Source: een database met wetenschappelijke artikelen over onderwijsonderzoek. Ruim 1 miljoen artikelen in EBSCO zijn vrij toegankelijk.
Lees verder

Lucht je hart

25 januari 2021

In deze tijd van de alsmaar voortdurende Coronacrisis, bovenop het lerarentekort, kan het je soms allemaal wat teveel worden. Dan vind je het misschien fijn om even je hart te luchten bij iemand. Iemand van buiten je school, die je in een kort gesprek van een half uur in vertrouwen kunt nemen.  

 

Wij, de AWBR onderwijsconsulenten, willen graag helpen en hebben daarom het initiatief genomen tot het aanbieden van een "Lucht-je-hart-gesprek" aan de medewerkers van AWBR.


Lees verder

Vragen, complimenten, klachten of een foutje gezien?

21 december 2020
Heb je vragen, complimenten, klachten of heb je een foutje gezien? Mail de AWBR academie. We zijn je dankbaar! 
Lees verder